سه جوکر در کمیک «بتمن: سه جوکر» چه کسانی هستند؟

کتاب «بتمن: سه جوکر» (Batman: Three Jokers) که نوشته‌ی جف جانز (Geoff Johns) و جیسن فابوک (Jason Fabok) است، تا 25 ماه آگوست 2020 تاخیر خورده است و طرفداران در به در دنبال پاسخ این سوال هستند که این سه جوکر چه کسانی می‌توانند باشند و چگونه به جهان DC متصل می‌شوند. ممکن است اصلا «سه جوکر» فقط یک اصطلاح باشد، ولی شاید هم واقعا بیش از یک دلقک جنایتکار در دنیا وجود داشته باشد.

در این مطلب می‌خواهیم یک سری نظریه در مورد این که این سه جوکر چه کسانی می‌توانند باشند را بررسی کنیم.

سه جوکر چه کسانی هستند؟

در شماره 42 کمیک لیگ عدالت (Justice Leage) که توسط جف جانز، جیسن فابوک و برد اندرسون (Brad Anderson) نوشته شده است، بتمن با به دست آوردن صندلی موبیوس (Mobius Chair) به همه چیز آگاه می‌شود. یکی از سوالاتی که بتمن از صندلی می‌پرسد، نام حقیق جوکر است.

پاسخ در همان لحظه نمایان نمی‌شود. ولی در شماره 50 کمیک لیگ عدالت که در سال 2016 منتشر شد، جانز مشخص کرد که پاسخ این سوال به این سادگی نیست، چراکه فقط یک جوکر وجود ندارد، بلکه سه جوکر وجود دارد. این پاسخ خود به وجود آورنده‌ی سوالی بود که چهار سال تمام ذهن طرفداران را درگیر کرده است و بالاخره در کمیک «بتمن: سه جوکر» به آن پاسخ داده خواهد شد، کمیکی که دساتان آن، جوکر را برای همیشه تغییر می‌دهد.

با توجه به اطلاعاتی که تا به حال به دست آمده است، این مینی‌سری سه قسمته‌ی DC که با محوریت بزرگسالان منتشر می‌شود، ایده‌گیری زیادی در سبک خود از کمیک «بتمن: شوخی کشنده» (Batman: The Killing Joke) که توسط الن مور (Alan Moore) و برایان بولند (Brian Bolland) نوشته شده است، کرده است که به وضوح در سه کاوری که تا به حال از این کتاب منشتر شده است، قابل مشاهده می‌باشد.

در تصاویر قبلی این پست، تعدادی سرنخ بصری وجود دارد که به پیدا کردن هویت هر جوکر کمک می‌کند، ولی شاید در اینجا بهتر باشد که به جای "چه کسی" سوال "چه زمانی" را از خودمان بپرسیم. جدیدترین تصاویری که از این کمیک منتشر شده است، جوکر را در هنگام راندن یک کامیون از شرکت شیمیایی Ace نشان می‌دهد که مواد داخل آن نیز در حال ریختن هستند، و در حالی که بتمن، رد هود و بتگرل وارد آکواریوم گاتهام می‌شوند، با تصویر عجیبی در یک آکواریوم رو به رو می‌شوند؛ یک ماهی خندان که توسط زهر معروف جوکر مسموم شده‌اند.

تصاویر منتشر شده از بتمن: سه جوکر

بتمن: سه جوکربتمن: سه جوکربتمن: سه جوکربتمن: سه جوکر

ماهی خندان اولین بار در شماره  475 مجموعه «Detective Comics» که در سال 1978 منتشر شده بود مشاهده شد. جوکری که در زمان قبل از رویداد «Crisis» در خط داستانی «ماهی خندان» وجود داشت، تبدیل به چیزی همانند یک مدل برای جوکر حاضر در دوره‌ی «Bronze Age» تبدیل شد. این جوکر خیلی ترسناک‌تر و خطرناک‌تر از نسخه‌های شوخ‌طبع جوکر که در دهه‌ی 60 میلادی وجود داشت و باهوش‌تر از نسخه‌های تیره‌تر جوکر که در سری کمیک بتمن دهه‌ی 40 میلادی دیده می‌شد، بود.

جوکر حاضر در دوره‌ی «Bronze Age» همچنین شباهت‌هایی به جوکری که در کمیک «شوخی کشنده» می‌شناسیم بود، با اینکه تا آن زمان تغییراتی در این شخصیت شاهد بودیم. اولین جوکری که در کمیک «سه جوکر» وجود دارد ممکن است بر اساس جوکر حاضر در خط زمانی «Bronze Age» یا «Killing Joke» باشد.

جوکر دوم که یک دیلم در دست دارد، به نظر می‌رسد همان جوکری باشد که در سال 1988 در شماره‌های 426 تا 429 بتمن، رابین خلق شده توسط جیسن تاد (Jason Tod) را به قتل رساند. این جوکر در جایی بین «Bronze Age» و «Modern Age» کمیک‌های دی سی ظاهر شد. به نسب گذشتگان خود، این جوکر تعداد زیادی را به قتل می‌رساند و حتی تبدیل به یک دلال سلاح‌های اتمی شده و با تروریست‌ها همکاری می‌کند.

این نسخه از جوکر تاثیر بسیار بزرگی در تاریخ بتمن داشت و جانز نیز گفته است که جوکرهای حاضر در مینی‌سری بتمن: سه جوکر به «جراحت‌های حل نشده» مربوط می‌شود، مرگ یک خانواده که از هر جراحتی عمیق‌تر است.

سه جوکر چه کسانی هستند؟

جوکر سوم بیشتر یک راز است، ولی دو حالت ممکن است. آرک بتمن پخش شده در سری «New 52» با عنوان «Death of the Family» که توسط اسکات سنایدر (Scott Snyder) و گرگ کاپولو (Greg Capullo) نوشته شده است، جوکری را به نمایش در آورد که به طرز قابل بحثی از نمونه‌های قبلی خودش ترسناک‌تر بود. این جوکر برای فرار از آسایشگاه آرخام صورت خود را بریده بود و به قدری بی‌باک بود که برای پس گرفتن صورت خودش، یک حمله به ایستگاه پلسی گاتهام مرتکب شد. در ادامه‌ی این سری در «Batman: Endgame»، جوکر به طرز رمزآلودی با صورت کامل باز می‌گردد.

ممکن است که جوکر سوم همین جوکر باشد، ولی احتمال دیگری وجود دارد که شاید حتی از این هم بتوان بیشتر روی آن حساب کرد و اون رئیس سرسخت گروه تبهکارانی است که در کمیک جوکر نوشته شده توسط باراین آزارلو (Brian Azzarello) و لی برمجو (Lee Bermejo) دیده شد. این نسخه از این شخصیت یک گانگستر روانی است که در سراسر دنیای زیرزمینی مورد احترام و وحشت سایرین است. این جوکر دیوانگی‌های کمتری داشته و به طرز کاملا متفاوتی خطرناک است.

جدا از شخصیت‌های این سه جوکر، سوال دیگری که وجود دارد این است که چرا سه تا؟ شاید به این دلیل که این جوکرها از سراسر دنیای چندگانه‌ی دی سی (DC Multiverse) باشند که خب با این که احتمال درست بودنش کم است، ولی توضیح خوبی برای این تعداد می‌باشد.

یک احتمال دیگر می‌تواند شناور بودن هویت جوکر باشد. شاید شخصیت جوکر به قدری بزرگ است که نمی‌توان او را فقط در یک فرد ساکن کرد و نیاز به سه شخصیت مجزا برای زنده نگه داشتن او در شرایط مختلف است. این مساله می‌تواند به گونه‌ای به معنی جوکرهای سه قلو باشد که خب ممکن است جدال زیادی بین طرفداران به وجود بیاورد. طراح «بتمن: سه جوکر» گفت است که: «پایان این کمیک می‌تواند تکان دهنده‌ترین و جسورانه‌ترین پایانی باشد که در 80 سال اخری برای بتمن نوشته شده است».

در انتها نیز این امکان وجود دارد که هر سه موجودیت در یک بدن باشند و در زمان‌های مختلف هر کدام در سطح رویی شخصیت قرار بگیرند. جانز گفته که تاثیرگذاری روحی یکی از مهم‌ترین مسائل در سه جوکر است که خود می‌تواند دلیلی بر ایجاد شخصیت سه‌گانه باشد. این جوکر شاید فقط یک شخصیتی باشد با زخم‌های عمیق که برای مقابله با دردهای روحی خود، سه شخصیت برای خودش به وجود آورده باشد.

قطها این جوکرها فراتر از چیزی هستند که با چشم می‌بینیم، چراکه حتی جانز نیز صراحتا گفته است که این کمیک تنها یک داستان بتمن و جوکر عادی دیگر نیست. در «بتمن: سه جوکر»، قهرمان و تبهکار داستان جوکر است که چنین چیزی تا به امروز در هیچ‌جایی دیده نشده است.

شماره یک کمیک «بتمن: سه جوکر» برای عرضه در سه‌شنبه، 25 آگوست 2020 برنامه ریزی شده است.

تا زمان انتشار این کمیک، شما را به مطالعه سری «بتمن: شوالیه‌ی تاریکی» در کمیک سیتی دعوت می‌کنیم. برای دانلود کمیک و مطالعه آن از اپلیکیشن کمیک سیتی استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها

kinght gamer

چی بشه این داستان
بتمن تو بد دردسری افتاده
خدا رحم کنه

پنجشنبه, 03/22/1399 - 01:18
kinght gamer

خدا رحم کنه

جمعه, 03/23/1399 - 14:43
kinght gamer

کمیک سیتی
اگه میشه کمیک هایthree jokers رو رایگان بزار

جمعه, 03/23/1399 - 14:46
کاربر 26225

من اولش فکر می کردم یه دونه جوکر هست ولی نظرم تغییر کرد

شنبه, 08/24/1399 - 09:38
کاربر 26225

عالی بود

شنبه, 08/24/1399 - 09:38
کاربر 27499

من عاشق جوکر هم❤❤

دوشنبه, 10/01/1399 - 21:02
capi

عالی بود

پنجشنبه, 12/28/1399 - 11:32
کاربر 29797

خدای من هم تبهکار جوکر و هم قهرمان

پنجشنبه, 02/23/1400 - 16:25
مرد تنهای شب

خوب بود

جمعه, 07/02/1400 - 12:06
مترسک

کمیک خوب و خواندنی ای است برای علاقه مندان به دنیای کمیک

سه شنبه, 07/25/1402 - 18:11